Naar boven

Toekomstgericht lesgeven

20 februari 2019 -


In een folder voor een seminar las ik dat leraren het verschil maken door toekomstgericht les te gaan geven. De folder schetst het verhaal van een student in het jaar 2038, laat ik haar Sofie noemen, een oudhollandse naam, die op zoek is naar een baan bijvoorbeeld als neuroretailer of companyrobot voice imitator. U begrijpt vast al waar ik heen wil, de student is helemaal niet opgeleid voor deze futuristische banen. Het onderwijs loopt achter de feiten aan.

Ach, niks nieuws onder de zon zult u denken. Onderwijsvernieuwingen lopen altijd achter de feiten aan. Dertig jaar geleden begon ik als beginnend docent. De eerste twee jaar gaf ik nog frontaal les om daarna in de weer te gaan met allerlei onderwijsvernieuwingen, eerst het probleemgestuurd onderwijs daarna het nieuwe leren om vervolgens ook nog in de weer te gaan met cultuurgebaseerd onderwijs. Ik werd ineens coach, tutor, begeleider, ontwikkelaar, andere benamingen ben ik vergeten. Ik heb meerdere malen aan de onderwijswieg gestaan maar heb het kind eigenlijk nooit volwassen zien worden. Nu levend in 2019 en getriggerd door de titel van de folder, rijst bij mij de vraag is het onderwijs ooit volwassen geworden?

Leraren maken het verschil!
De technische ontwikkelingen gaan sneller dan ooit, voor het onderwijs is dit niet bij te benen. Toch is één stabiele factor binnen het onderwijs, de leraar. Hij of zij kan het onderwijs maken of breken ongeacht welke benaming je hem of haar geeft. De leraar maakt nog steeds het verschil.