Naar boven

Positief denken maakt leren weer te doen!

22 augustus 2019
Positief denken lijkt makkelijker gezegd dan gedaan. De ene leerling begint vol enthousiasme aan de opdracht en doet bij tegenslag er een schepje bovenop, terwijl de andere leerling het bijltje er al bij neergooit zonder dat het echt begonnen is. Ik heb dit nooit gekund hoor! Ik ga iets anders doen. Hoe kan je deze leerling ervan overtuigen dat zijn negatieve gedachtes hem niet verder helpen. Carel Dweck een psychologe uit Amerika, legt uit dat mensen met een vaste mindset in het algemeen hun eigen capaciteiten slecht kunnen inschatten. Zij beoordelen informatie over hun capaciteiten als goed of slecht, informatie wordt uitvergroot of weggeredeneerd. Mensen met een groei mindset denken heel anders. Zij zien "falen" niet als een tegenslag of dat je er geen talent voor hebt maar als een uitdaging. Als ik nu iets harder werk, gaat het me vast lukken. Dweck geeft aan dat een stimulerende omgeving en de juiste feedback krijgen, bepalend is voor de ontwikkeling. Leerkrachten hebben invloed op het ontwikkelen van een groeimindset en dus eigenlijk op het willen leren.

Een hulpmiddel hierbij is de poster ‘Welke stap heb jij vandaag genomen?’, de mindsetkaartjes en stickers om leerlingen zo inzicht te laten krijgen in hun gedachtegang. Negatieve gedachtes en gevoelens kunnen gedrag verstoren. De mindset set is speciaal ontwikkeld voor basisschoolkinderen en coaches die met kinderen werken.

De titel komt voort uit een gesprek van een leerkracht met een leerling over breinleren.